ولی فیلتر اسپرت هم در کنترل هزینههایتان نقش مهمی دارد، چراکه نیازی به تعویض مکرر ندارد و با یک شست و شوی ساده، دوباره قابل مصرف است. شمع نقش ایجاد انفجار و اشتعال را در موتور دارد . کاربرد بعدی آن نیز ایجاد هوای گرم برای بخاری خودرو میباشد . توجه داشته باشید برخی از افراد نیز فیلتر اسپرت را بدون واسط مستقیماً به دریچه گاز متصل مینمایند که این نیز نتیجه ای مناسب ارائه میکند. اگر بدون در نظر گرفتن کیفیت سوخت اقدام به افزایش زیاد اوانس جرقه برای حصول حداکثر قدرت گردد منجر به ناک (احتراق زود رس) و افزایش دمای احتراق خواهد شد. موتور پژو 206 با توربوشارژ در کل قدرت بالاتری از یک موتور مشابه بدون توربوشارژ دارد؛ یعنی توربوشارژ نسبت قدرت به وزن موتور را افزایش می دهد. پیستون و شاتونهای مسابقهای که در ایران به آن پیستون و شاتون کله قندی، مشبک یا ریس هم گفته میشود، به دلیل ساختار متفاوت خود، باعث افزایش تراکم موتور خودرو میشوند و درنتیجه، شتاب خودرو افزایش مییابد.

یا در مثالی دیگر تغییر در ضرایب گیرباکس به منظور شتابگیری بهتر، حداکثر سرعت را کاهش خواهد داد و مصرف سوخت را هم افزایش میدهد. در صورتی که اگر در زمان باز شدن مجدد سوپاپ، این جریان هوا درحال حرکت به سمت سوپاپ باشد به سادگی و سهولت بیشتر هوا به موتور تزریق میشود و راندمان حجمی موتور (VE) افزایش میشود که این افزایش راندمان سبب بیشتر شدن توان موتور میشود. برای رسیدن به این تقویت فشار، توربوشارژ از جریان خروجی اگزوز برای چرخاندن یک توربین استفاده می کند که خود توربین یک پمپ هوا را می چرخاند. به دلیل تسهیل در خروجی دود و تنفس بهتر موتور بعد از نصب هدرز دمای موتور و مخصوصا سر سیلندر پایین تر امده و موتور خودرو خنک تر کار میکند و استهلاک قطعات موتور مخصوصا قسمت بالای موتور و سر سیلندر به صورت چشمگیری کاهش میابد و از فرسودگی موتور جلوگیری و عمر آن را افزایش میدهد.

برای این کار و با توجه به شرایط میتوان به پورت و پولیش سرسیلندر(اصلاحکردن و از بین بردن ایرادهای ریختهگری مسیرهای ورودی و خروجی هوا سرسیلندر)، پورت مچینگ(هم راستا کردن منیفولد با واشرها و سرسیلندر) و مواردی از این دست اشاره کرد. زمان درازی بود که این کیتها به عنوان سادهترین راه حل ممکن برای افزایش قدرت موتور خودرو بهحساب میآمدند و البته این یک خیالبافی نبود و هنوز هم این هواکشها به شکل جادویی باعث افزایش کارایی موتور خودرو میشوند. اصلاح و بهینهسازی سرسیلندر میتواند به طور بالقوه باعث افزایش قدرت موتور شود. منبع اگزوز به عنوان وسیله صوتی ساخته می شود تا از ایجاد صدا با فشار صوتی تولید شده توسط موتور جلوگیری کند. لوله هوای استیل کیت مکش مناسب برای النود و ساندرو هوای خنک را به ایده آلترین شکل وارد موتور میکند و تاثیر فوق العاده ای در افزایش راندمان موتور ایجاد میکند. برای همین تاپیکه جدیدی ایجاد کردم تا دوستانی که در مورد تمام قسمت های 206برای تیونینگ صحبت دارن در این تاپیک در موردش بحث بشه.

پیستون یک بخش اساسی از موتور احتراق داخلی است که در تبدیل سوخت مورد نیاز ماشین به انرژی برای پیشبرد خودرو بسیار فاکتور مهمی محسوب می شود. در عوض استفاده از منیوفیلد می توان از ای تی بی ( 4 تا تراته ) استفاده نمود که به وسیله آن برای هر سیلندر به صورت مجزا هوا مکش شده و تزریق می شود. نصب کیت مکش روی خودرو باعث میشود تا هوای بیشتر و مناسبتری وارد سیلندرها شود، عمل احتراق بهتر صورت گیرد و درنهایت، شتاب خودرو افزایش پیدا کند. در حالی که، اکثر شرکت های سازنده محل مکش هوا را در محل نزدیک تری نسبت به موتور قرار می دهند و به همین دلیل دمای هوای ورودی نسبت به دمای محیط گرم تر می شود همین افزایش دما موجب می شود. برای مثال در تقویت و تیونینگ موتور به وسیله ی توربوشارژر قطعات زیر مورد نیاز است: توربوشارژر ( Turbocharger ) ویست گیت ( WastGate ) سوپاپ تخلیه کمپرس – بلوآفت ( BlowOff – BOV ) سیستم اگزوز وهدرز رینگ و پیستون فورج و افترمارکت و بسیاری قطعات دیگر مانند ای سی یو های قابل برنامه ریزی از جمله ای سی یو فورس ( ECU Force ) که مفصل در این دوره بررسی میشوند.