نقش شاتون و پیستون خودرو و نشانه های خرابی

این پیستون اهمیت داشتن تاج مخروطی صورت گرمای حاصل از انفجار را به بدنه سیلندر انتقال داده و مانع از داغ و ذوب شدن پیستون در به دور موتورهای بالا می شود. همین قطعه یکی از از قطعات موتوری ماشین است. یک عدد از قطعات موتوری خودروها رینگ پیستون آن است. پیستون های آلومینیومی را به یکی از از دو روش ریختگری وآهنگری می سازند. از آنجایی که این قطعه اهمیت روغن در رابطه است، روغن موتور و روغن نامرغوب نیز سبب فساد زودهنگام آن خواهد شد. اقتدار انتقال حرارت در این قطعه بسیار اساسی است، چرا که ممکن می باشد بالا رفتن دمای آن زیر تاثیر دمای محیط احتراق منجر به چسبیدنش به دیواره سیلندر و اخلال در عملکرد موتور شود. مثلا چنانچه گفته شود خودرویی ۴ سیلندر میباشد ، بلوک سیلندر آن ظرفیت قرارگیری ۴ پیستون درون آن را دارا است. سطح بالایی بعضا از آن ها به رخ صاف و مسطح، بعضی به صورت گنبدی و بعضی نیز به شکل مقعر است. این سطح صاف از طرز ساخت یک انحنا کوچک بر بر روی حلقه موتور به‌وجود میآید که حساس چشم هم دیده نمیشود. به همین مراد قطر آن را حدود ۰٫۵ تا ۰٫۷ میلی متر ریز تر از قطر دامنه ی پیستون طراحی می کنند. این نیرو از شیوه شاتون به میللنگ منتقل شده و به وسیله آن به نیروی چرخشی تبدیل میشود. شاتون همین اذن را به پیستون میدهد که بالا و پایین حرکت کند تا گشتاور چرخشی در موتور اتومبیل ساخت شود. همینطور همین فنر هست که بغل رینگیها را به سمت بالا و تحت و بیرون حرکت میدهد. حلقه پیستون یا رینگ موتور بر حسب کاری که انجام میدهد و همینطور محل قرارگیری آنها روی پیستون به دو گونه تقسیم میشوند. در این موتور ۸ سوپاپ هر پیستون اهمیت داشتن دو جای سوپاپ روی تاج از برخورد و خم شدن سوپاپ ها حین پاره شدن تسمه تایم پرهیز می کند. فضای در میان پیستون و سیلندر، کلیدی استفاده از رینگهای پیستون که در شیارهایی بر روی تراز خارجی پیستون قرار میگیرند، آببندی می‌گردد تا از نشت هوا وسوخت به بیرون از سیلندر و نشت روغن به داخل آن خودداری شود. در شکل قطع شدن این خنك كاري پیستون بر اثر حرارت حاصل از احتراق منبسط شده و با مرحله داخلي بوش تماس پیدا مي كند. معمولاً پیستون ها از شیوه پاشش روغن به وسیله یك جت روغن و یا پاشش از طرز عکس العمل ته شاتون مهم سطح روغن خنك كاري مي شوند. کاهش تراز تماس در بین پیستون و جداره سیلندر تا حداقل ممکن: ارتقا سطح تماس به معنای ارتقا اصطکاک بوده و آسیب های جدی را به دنبال خواهد داشت؛ شایان ذکر هست که رینگ ها شاید بعد از آن از مدتی ساییده شده و این امر هم می تواند سبب ساز به ارتقاء اصطکاک گردد. بعضا از صداها در موتور اساسی نمی باشند اما بعضا صداها نشانه مشکلات جدی اند که بایستی فوری به آن ها دقت کرد تا موتور به طور جدی صدمه نبیند . همینطور چنانچه در بدور بالای موتور صدا ارتقا پیدا نماید احتمال خراب بودن این قطعه زیاد بسیار است. فعالیت همین قطعه خودداری از نشت گاز از کنار پیستون و کنترل روغن است. در موتور ماشینهای سنگین از چدن نشکن به جهت تولید حلقه حجمی ساخته میشود. رینگ پیستون به رینگ موتور خرید پیستون پراید نیز دارای شهرت است. تعداد همین رینگها اکثر زمان ها 3 تا 5 است و گاهی زمان ها حتی به 7 عدد هم میرسد. در موقع ایجاد پیستون ها، همت می نمایند آن ها راکمی بیضی رخ صحیح کنند تا در موقع گرم شدن به صورت استوانه درآید. برای کارگزاری در آغاز بخشی که فنری رخ است و وضعیت زیکزاکی داراست را کارگزاشتن می‌کنیم ،و بعد تیغه رینگها یا اصطلاحاً کودک رینگها را سوار می کنیم این رینگها نشانه خاصی ندارند ،ولی خوبتر است که در دوران کارگزاشتن تیغ رینگها را فشار دهیم به صورتی که دهانه آنها به سمت بالا و یا این که به سمت ذیل حرکت نماید و خوبتر است هنگام قرار دادن این رینگها برای حلقه ذیل دهانهی آن را به سمت پایین قرار دهیم و تیغه و رینگی که بالا قرار می‌دهیم دهانه آن را به سمت بالا قرار دهیم و خوبتر می باشد دهانه آن ها به اندازه یک یا دو سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. محصول بکار رفته در تولید انواع پیستون ماشین سبب ساز عملکرد بهتر و کارایی فراوان موثری در آن خواهد شد؛ زیرا این قطعه در دمای زیادی قرار گرفته و در شرایط سختی به عمل خود ادامه می دهد. پیستون قطعه ای هست استوانه ای شکل که در باطن سیلندر به بالا و ذیل حرکت می کند و پروسه مختلف کارموتور را ساخت می کند. در صورت پایین یک پمپ پیستونی هیدرولیک شعاعی از دسته دبی متغیر نشان داده شده است.