SEO چیست و چرا برای مدیریت حملات بازاریابی محتوا ضروری است

سئو چیست و چرا برای موفقیت کسب‌وکار آنلاین ضروری است؟

قطعات نرمال عبارتند از تایتل، آدرس صفحه و متادسکریپشن که برای تمام وب‌سایت‌ها به نمایش در می‌آید و ریچ‌اسنیپت‌ها،‌ قطعات اضافی مانند تصویر، ستاره، سوال و جواب، ویدیو و… هستند. صدها نوع اسکیما در سایت schema.org موجود است که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند. اما بعضی از اسکیماها کاربرد و محبوبیت بیشتری دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم. اسکیما مارک‌آپ، کدهای استانداردی هستند که در صفحات سایت شما قرار می‌گیرند. گوگل تاکید زیادی به استفاده از رل کنونیکال دارد و حتی در ابزار سرچ کنسول نیز آدرس کنونیکال صفحه را نمایش می‌دهد. در تمام این صفحات رل کنونیکال قرار می‌دهید و در داخل تمام رل‌ها آدرس صفحه با محتوای مهم‌تر را قرار می‌دهید.

در نتیجه، اهمیت این بخش در جذب ترافیک و بهبود نرخ تبدیل بر کسی پوشیده نیست. سئو به بهبود رتبه‌بندی سایت در نتایج جست‌وجو کمک می‌کند که باعث می‌شود سایت شما توسط کاربران بیشتری دیده شود. هر چه رتبه سایت بالاتر باشد، احتمال کلیک کاربران روی آن بیشتر است. افزایش ترافیک ارگانیک (کاربرانی که از طریق جست‌وجو به سایت می‌آیند) معمولا از اهداف اولیه سئو است. درنتیجه با فعالیت در آن و بهینه‌سازی محتوا برای جست‌وجو، مخاطبان بالقوه زیادی خواهید داشت. سئو یوتیوب می‌تواند به شما کمک کند تا ویدیوهای‌تان بیشتر دیده شود که به بهبود رتبه سایت خودتان هم تا حد زیادی کمک می‌کند.

PageRank چنان تأثیر مثبتی بر کیفیت نتایج جستجو گذاشت که در طی یک دهه، گوگل را از یک استارتاپ به یک غول تبدیل کرد. از آنجا که معنای این جستجو واضح است، گوگل می‌تواند موجودیت را تشخیص دهد و نتایج دقیقی را ارائه دهد. حالا گوگل می‌تواند متوجه موجودیت یک عبارت شود و نتایج دقیق‌تری ارائه دهد. و همانطور که در بخش‌های قبل عرض کردم؛ بهترین راهکار برای شناخت هدف جستجو بررسی نتایج اول گوگل است. خوب اینجا الگوریتم رنک‌برین باید متوجه شود هدف از جستجوی این عبارت چیست. میزان اهمیت هر الگوریتم با توجه به تاثیری که در نتایج جستجو می‌گذارد سنجیده می‌شود.

درست مثل خود ما که معمولاً جواب سوالاتمان در همان نتایج اولیه هست و نیازی نیست به صفحات بعدی برویم. درآمد حاصل از سئو متغیر است و نیاز به بررسی دقیق و تحلیل وضعیت خاص کسب‌وکار دارد. برای برخی افراد و شرکت‌ها، سئو می‌تواند منبع درآمد قابل توجهی باشد، در حالی که برای دیگران ممکن است تاثیر کمتری داشته باشد. امروزه مشاوره سئو به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که بهترین حالت آن، مشاوره سئو vip است. در این حالت متخصص سئو به صورت کامل سایت شما را آنالیز کرده و برمبنای دانش و تجربه خود، نقاط قوت و ضعف آن را بیان می‌کند. استفاده از این نوع شیوه مشاوره سئو در چند نوبت، مشکلات بسیاری از سایت شما را مشخص خواهد کرد که برای ارتقا و رشد سریع سئو سایت بسیار مفید خواهد بود.

این سیگنال‌ها می‌توانند به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جست‌وجو کمک کنند. سومین بخش از سئو داخلی که به ساختار سایت مربوط می‌شود، اهمیت زیادی در تجربه کاربری (UX) و دسترسی راحت موتورهای جست‌وجو به محتوا دارد. ساختار مناسب سایت به این معناست که وقتی کاربر یا ربات جست‌وجو وارد سایت شما می‌شود، به راحتی بتواند در سایت پیمایش کرده و به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کند. داشتن متا جذاب و موثر می‌تواند به عنوان یک برگ برنده میان رقبای بازار عمل کند. هنگامی که از کلمات کلیدی در توضیحات متا استفاده می‌کنید، این کلمات به‌ طور خودکار برجسته (Bold) می‌شوند و این ویژگی، توجه کاربران را به خود جلب می‌کند و احتمال کلیک روی لینک شما را افزایش می‌دهد.

این وبسایت یکی از معتبرترین وبسایت‌های سئو در کانادا است و بیش از ۱۰۰ کارمند دارد. یکی از سخت‌ترین کارها در بازاریابی، ساختن فرآیندهای اتوماتیک برای جذب ترافیک و فروش است. در دوره جامع سئو سفینه هم بارها تاکید کردم که به نظر من برای موفقیت در بازاریابی محتوا و سئو نیاز است وقت بگذارید و کیورد ریسرچ را اصولی انجام دهید. خیلی از افراد فکر می‌کنند محتوای تکراری یعنی کپی کامل از یک صفحه دیگر. بله این هم جزو محتوای تکراری است اما اینکه نویسنده؛ فقط اقدام به بازنویسی محتواهای دیگر سطح وب کند هم نوعی محتوای تکراری به حساب می‌آید.

در نهایت، سئو یک ابزار برجسته برای رشد و موفقیت در دنیای دیجیتال می‌باشد. محتوا یکی از عوامل کلیدی در امتیازگیری و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها توسط موتورهای جستجو است. به عبارت ساده، محتوای با کیفیت و مرتبط با موضوع وب‌سایت می‌تواند به بهبود موقعیت وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک کند. موتورهای جستجو مانند گوگل تلاش می‌کنند تا بهترین و مفهومی‌ترین محتوا را به کاربران خود ارائه دهند. بنابراین، اگر وب‌سایت شما محتوای ارزشمند و پرمعنا داشته باشد که به کاربران کمک کند و نیازهای آنها را برطرف کند، موتورهای جستجو به آن ارزش می‌دهند و به موقعیت بهتری در نتایج جستجوی خود می‌رسانند. بنابراین، اهمیت تولید و ارائه محتوای با کیفیت و مرتبط نمی‌تواند بیشتر باشد.

Redirect به عنوان یک راه حل برای هدایت کاربران و موتورهای جستجو به یک آدرس متفاوت نسبت به چیزی که درخواست کرده بودند، شناخته می شود. به بیان دیگر از این راهکار هنگامی اتفاق میافتد که شخصی تصمیم داشته باشد صفحه خاصی را باز کند اما به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌شود. بیشتر در مواقعی این اتفاق می‌افتد که صاحب یا مدیر سایت صفحه‌ای را در وب سایت خود حذف کرده باشد. در این زمان است که با کمک گرفتن از Redirect تلاش می‌کند تا کرالرهای موتورهای جستجو و همچنین بازدیدکنندگان وب سایت را به صفحه‌ای که مرتبط با موضوع سرچ شده آنها است، منتقل کند. سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر مثل هر صنعت تخصصی دیگری دارای تعاریف، واژگان، اصطلاحات و اختصارات مختص به خود است.

در نتایج جستجو هرچه رتبه بهتری داشته باشید و در قسمت های بالاتر قرار گرفته باشید، ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد. به طور مثال رتبه اول نتایج یک جستجو بین 30 تا 60 درصد ترافیک آن جستجو را دریافت میکند اما رتبه های بعدی ترافیک بسیار پایین تری را در سایتشان خواهند دید. بک لینک ها سیگنال اعتماد به موتورهای جستجو هستند و می توانند نقش مهمی در رتبه بندی شما داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که لینک ها از سایت های شناخته شده و قابل اعتماد می آیند و رتبه شما تأثیر مثبتی خواهد داشت. سعی نکنید با استفاده از تاکتیک‌های «کلاه سیاه» موتور جستجو را برای شناسایی لینک‌های بد فریب دهید، زیرا به احتمال زیاد جریمه می‌شوید و احتمالاً از موتورهای جستجو محروم خواهید شد.

روش SEM می‌تواند در روند بهینه سازی سئو به صورت مقطعی استفاده شود اما تاثیر آن مانند سئو دائمی نیست و نمی‌تواند تضمین کننده جایگاه شما و ارتقا کیفیت محتوای شما باشد. سئو تنها روشی است که می‌توانید به صورت کاملا هدفمند، کاربران مجازی را به سمت پلتفرم خود جذب کنید. این کار از طریق کیورد تارگتینگ، بدست آوردن بالاترین رنک‌ها در موتور جستجو و برندسازی در فضای مجازی انجام می‌شود. زمانی که بتوانید رتبه‌های برتر نتایج جستجوی گوگل را در یک حوزه خاص بدست آورید، به تدریج پلتفرم شما طرفداران بسیاری را می‌یابد. از آنجایی که امروزه سایت نمادی از برند مجموعه شما است، به تدریج افزایش آگاهی از نام تجاری شما رخ خواهد داد که می‌تواند در بخش برندسازی مفید باشد. هنگامی که مشتریان شما؛ خدمات مورد نظر خود را از طریق گوگل یا سایر موتورهای جستجو سرچ می‌کنند، وب‌سایت شما در نتایج اول قرار دارد و مشتریان بیشتری جذب می‌شوند.

البته جان مولر از گوگل سال‌ها پیش در وب‌مستر هنگ‌آوت، گفت فاکتور رتبه‌بندی نیست. از‌ آنجایی که الات اکثر وب‌سایت‌ها از HTTPS استفاده می‌کنند، بیش از این به توضیحات در مورد HTTPS نمی‌پردازم. برای راه‌اندازی سیستم کش وب‌سایت در سایت‌‌های وردپرسی می‌توان از پلاگین wp-rocket استفاده کرد. استفاده از تصاویر در صفحات لازم است اما همین تصایر باعث بالا رفتن حجم صفحه و کندی صفحه می‌شوند. در ادامه می‌خواهم تعدادی از عوامل افزایش سرعت سایت را توضیح دهم. مشکل اینجاست که وقتی کاربر می‌خواهد روی بخشی از صفحه کلیک کند ناگهان تبلیغ ظاهر می‌شود و کاربر به اشتباه روی تبلیغ کلیک می‌کند.

اینجاست که تاثیر سئو در ترکیب با محتوای درگیرکننده خود را نشان می‌دهد. آن‌ها کلمات و عباراتی هستند که کاربران هنگام جست‌وجوی اطلاعات وارد موتورهای جست‌وجو می‌کنند. این فرایند شامل شناسایی کلمات کلیدی و عباراتی است که بیشترین ارتباط را با محتوا و مخاطب هدف شما دارند. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. با توجه به تغییرات در حوزه هوش مصنوعی و رفتار مصرف کنندگان، چالش‌ها و فرصت های جدیدی برای کسب و کارها در بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد.

سئو همیشه در حال تغییر است و یک مشاور سئو که کیفیت بالایی دارد باید ویژگی‌های زیادی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازم. درست است که در اوایل کار مجبور هستید هر پروژه‌ای را به خاطر نیاز مالی و البته کسب اعتبار و تجربه قبول کنید اما به مرور برای خود فیلترهایی ایجاد کنید. اگر تازه‌کار هستید، می‌توانید در دوره‌های آنلاین سئو و سایر برنامه‌ها شرکت کنید تا با اصول و تکنیک‌های کلاسیک و البته جدید آشنا شوید. نویسندگان محتوای خوب درک قوی از قواعد گرامری دارند بنابراین می توانند بدون زحمت محتوای خوانا تولید کنند. نویسندگان محتوای موفق، یادگیرندگان سریعی هستند که تحت فشار به خوبی کار می کنند و می توانند در یک ضرب الاجل محدود، یک محتوای خوب و قابل قبول برای مشتریان ایجاد کنند.

این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند. تبلیغات سئو از دقت بیشتری به انتخاب کلمات کلیدی و بهبود محتوا برای تبلیغات آنلاین برای جلب مخاطبان باعث می‌شود. همچنین، این روش به توجه به رتبه و نمایش وب‌سایت شما در نتایج جستجو کمک می‌کند و می‌تواند به تأسیس یک حضور قوی آنلاین برای کسب‌وکار شما کمک کند. به این ترتیب، وقتی کاربران عبارتی را در موتور جستجو وارد می‌کنند که با محتوای شما تطابق داشته باشد، وب‌سایت یا صفحه شما به عنوان یکی از اولین گزینه‌ها نمایش داده می‌شود. به طور ساده، هنگامی که یک وب‌سایت سئو شده باشد، این به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوا و معلومات صفحه را بهتر درک کنند.

تعیین امتیاز اعتبار صفحه به وسیله معیارها و فاکتورهای مختلفی انجام می‌شود. شرکت ماز الگوریتم خود را به طور مداوم برای تعیین امتیاز اعتبار صفحه آپدیت می‌کند؛ به همین دلیل است که امکان دارد امتیاز صفحه شما در زمان‌های مختلف تغییر کند. به بیان دیگر اعتبار صفحه می‌تواند مانند اعتبار دامنه رتبه را در صفحات نتایج را پیش بینی کند. اما با این تفاوت که اعتبار صفحه رتبه صفحات خاصی از وب‌سایت‌ها را پیش بینی می‌کند و اعتبار دامنه رتبه وب سایت‌ها را در صفحات نتایج جستجو حدس میزند. Web 2.0 به سایت‌های گفته می‌شود که تنها به وسیله مردم محتوای موجود در آنها به روزرسانی می‌شود. اینگونه سایت‌ها در لینک سازی خارجی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار هستند.

چیزی که برای گوگل اهمیت دارد کیفیت محتوای شما است، در صورتی که تعداد زیادی مطلب در سایت بارگذاری کنید و کیفیت لازم را نداشته باشند به سئو سایت شما لطمه وارد می شود. تازگی محتوا در حوزه خبر کاربرد دارد و خارج از این حوزه کمکی به رشد سئو سایت شما نخواهد کرد. بهترین محتوا برای موتورهای جستجو بدون مخاطب واقعی فاقد ارزش است. که بر سئو تقدم دارد و بدون آن سئو بی معنی و بیهوده است.اما سوال این است که چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم. تصور کنید زمانی که کلمات کلیدی اصلی یک حوزه را سرچ می‌کنید؛ یک سایت را در اکثر کلمات جزو نتایج اول گوگل مشاهده کنید.

در ایران از تکنیک سئو کلاه خاکستری معمولاً استفاده می شود اما تا زمانی که مهارت کافی در سئو پیدا نکرده اید از سئو کلاه سفید استفاده کنید. وبمستران و متخصصان انواع تکنیک های سئو را را در سه دسته سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم بندی می کنند. این سه تکنیک را به اختیار توضیح خواهیم داد و بر اساس تجربه چند سال ای که داریم به شما توصیه های خود را می کنیم. حتما شما هم بسیار از گوگل استفاده کرده اید و حتی گوگل و موتور جستجو را به عنوان واژه های مترادف به کار میبرید. موتورهای جستجوی دیگری هم مانند بینگ، یاهو، یاندکس وجود دارند در مقاله  موتور جستجو چیست و انواع موتورهای جستجو ایرانی و خارجی، موتورهای جستجو را به طور کامل آن ها را معرفی کرده ایم. به طور کل اما بدانید که بیشترین استفاده در بین موتورهای جستجو از گوگل است و در ایران معمولاً سئو برای گوگل انجام می شود.

هر تخصصی واژه‌های مربوط به خود را دارد و فقط افراد فعال در آن حوزه متوجه آن می‌شوند. طبق این ساختار که برای بخش مقالات سایتمان مشخص کرده‌ایم؛ گوگل و کاربران متوجه می شوند هر صفحه‌ای که بعد از seo-blog قرار بگیرد یک صفحه با محتوای آموزشی (پست وبلاگی) است. ما برای چه روی سئو کار می‌کنیم و تولید محتوا می‌کنیم؟ قطعا یکی از مهم‌ترین دلایل این است که بازگشت سرمایه عالی دارد. البته بازگشت سرمایه عالی مستلزم این است که نرخ تبدیل محتواهای سایتمان نیز بالا باشد. چنانچه تولید محتوای ما بر اساس مسیر جستجو باشد قطعا نرخ تبدیل بسیار بهتری خواهیم داشت. اما از آنجا که در ۹۹٪ اوقات واژه سئو برای سایت استفاده می‌شود؛ سئو مساوی شده است با بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو.

پیج رنک (امتیاز یک صفحه) از طریق لینک‌های داخلی و خارجی بین صفحات منتقل می‌شود. در ابتدا؛ فقط تعداد لینک‌ها در پیج‌رنک مهم بود ولی در ادامه؛ این الگوریتم توسعه یافت و کیفیت لینک‌ها مهم شد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند کلمات کلیدی دم بلند عباراتی هستند که طولانی باشند. البته گوگل در جستجوهای فارسی؛ قدرت معنایی جستجوهای انگلیسی را ندارد اما چنانچه جستجو واضح باشد می‌تواند متوجه موجودیت شود. وقتی شما عبارت «fc liverpool captain» را جستجو می‌کنید؛ گوگل متوجه می‌شود کاپیتان تیم لیورپول یک انسان است و او را نشان می‌دهد. الگوریتم هامینگ‌برد در واقع؛ طراحی مجدد الگوریتم اصلی گوگل بود.

مقصود از این مثال این است که گاهی ما کالای مورد نظر مخاطب را داریم. اما نام متفاوتی که برای کالا بکار می بریم موجب عدم توان معامله بین ما میشود. بنابراین نوشتن تمام کلماتی که کاربران ممکن است کالا و خدمات شما را با آن جستجو کنند ارزش زیادی دارد. سئو یک کار کاملا تخصصی و فنی است و باید حتما به متخصصین سپرده شود. در صورتی که مسئول سئوی سایت، به اندازه‌ای که باید، حرفه‌ای نباشد، ممکن است سایت به‌جای رشد کردن؛ سقوط شدیدی را تجربه کند.

سپس شما می‌توانید با پشتیبانی دوره یا شرکت در یک دوره منتورینگ سئو، یک سایت شخصی یا فرضی را سئو کرده و با چالش‌های عملی سئو آشنا شوید. اگر نمی‌دانید اهمیت این مورد در سئو چیست؟ باید بگوییم موبایل فرندلی بودن و ریسپانسیو بودن سایت، یک فاکتور مستقیم با اولویت بالاتر برای رتبه بندی سایت شما است. یکی دیگر از قسمت‌هایی که می‌بایست با یک چگالی مناسب، کلمات کلیدی را در آن به کار ببرید، بدنه محتوا است. به این نکته توجه کنید که بمباران تکرار کلمات کلیدی و استفاده بیش از حد آن تاثیرات معکوسی دارد. بهتر است همواره به اندازه 1 درصد از تعداد کل کلمات محتوا، کلمه کلیدی اصلی را تکرار کنید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که می‌توانید کلمات کلیدی را در آن به کار بگیرید، هدینگ‌ها هستند.

برای موفقیت در این شرایط، باید به جستجوی کلمات کلیدی خاص و نیش (Niche) بپردازید و محتوای با کیفیت و ارزشمندی تولید کنید که کاربران را جذب کند. رقابت در کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا بفهمید چقدر سخت است که در نتایج جستجو برای آن کلمه کلیدی رتبه بگیرید. کلمات کلیدی با رقابت پایین معمولاً برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا مناسب‌تر هستند. محتوای شما باید ارزشمند و مرتبط باشد تا بتواند توجه کاربران را جلب کند و آن‌ها را به وب‌سایت شما بازگرداند. تحقیق کلمات کلیدی همچنین به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که فرصت‌های جدیدی را شناسایی کنند. با تحلیل کلمات کلیدی، می‌توانند به روندهای جدید بازار پی ببرند و سئو و محتوای جدیدی تولید کنند که به نیازهای کاربران پاسخ دهد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری