برای تیونینگ خودرو چه باید کرد
تیونینگ خودرو چیست؟ بررسی انواع سبک تیونینگ در خودروها مجله پدال
مدیران باهوش سریعاً روند کار را بررسی کردند و شرکتهای تیونینگ زیادی را تأسیس نمودند. فراموش نکنید که در مسابقات موتور اسپرت آلمان خودروهایی با ظاهر اسپرت تر و مجهز به قطعاتی همچون اسپویلر خودنمایی میکردند. ژاپنی هم بیکار نبودند و از اواسط دهه ۶۰ میلادی دستبهکار شدند. امروزه صنعت تیونینگ گردش مالی بسیار بالایی دارد و اکثر افراد نیز به تیونرها مراجعه میکنند. حتی خود خودروسازان نیز با شرکتهای تیونینگ خودرو همکاریهایی داشتهاند.
برای نصب فیلمهای تیونینگ شیشه خودرو، بهتر است به متخصصین مجرب و معتبر مراجعه کنید تا نصب صحیح و باکیفیت انجام شود. در موارد دیگر که میتواند هدف شما از تیون کردن سقف بهبود ایرودینامیک و وزن خودرو باشد، از مواد سبکتر و مقاومتری برای ساخت سقف استفاده میشود. برای مثال، ممکن است از فیبرکربن، آلومینیوم، یا فولاد ضد زنگ استفاده شود. این مواد کمترین وزن ممکن را دارند و باعث کاهش وزن خودرو و افزایش عملکرد و کارایی آن میشوند.همچنین، استفاده از مواد مقاومتر میتواند سطح ایمنی خودرو را افزایش دهد. احتمالا شماهم برایتان پیش آمده که خودرویی با ظاهری متفاوت و به اصطلاح شخصی سازی شده ببینید و مورد توجهات قرار بگیرد.
سپرها علاوه بر نقش محافظتی اهمیت بالایی در زیبایی یک خودرو دارند. تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودیهای هوای بزرگتر در جلو و دیفیوزرها و خروجیهای اگزوز گیراتر در عقب استفاده میکنند. تیونرهای کاربلد نیز از فیبر کربن برای کاهش وزن سپرها و همچنین افزایش استحکام آنها سود میبرند. طراحی زیبای سپرها نقش زیادی در بهبود طراحی یک خودروی تیون شده خواهد داشت. انجام تیون سیستم خنک کننده معمولا در فصل تابستان افزایش می یابد. وظیفه اصلی سیستم خنک کننده خودرو پایین آوردن دمای موتور می باشد.
در واقع تمامی قطعات ضروری و غیرضروری از روی خودروها باز میشدند و سپس پیشرانهای جدید یا ارتقا یافته روی خودرو نصب میشد. آن ها معمولا نه تنها بهتر از صندلی های مخمل دار استاندارد به نظر می رسند، بلکه عملکرد و اسپرت بودن خودرو را نیز بهینه می کنند. علاوه بر این، طراحی عالی صندلی های جدید امکان نشستن روی چرم به جای پلاستیک را به وجود آورده است. وجود سنسور ها، ماساژور، سیستم های سرمایشی و گرمایشی در صندلی های جدید خودرو راحتی و آسایش بیشتری را برای سرنشینان اتومبیل فراهم کرده است. ممکن است افراد به این امور راضی نشده و به نصب مانیتور ها پشت کلاهک صندلی بپردازید.
علاقمندان به آموزش ریمپ می توانند لینک دوره ریمپ تخصصی کاراکال تیونینگ را مشاهده کنند. برای دریافت خدمات تقویت موتور و ریمپ وایدبند در مجموعه کاراکال تیونیگ می توانید به پیج پارت هاب ؛ آقای مهندس رادمنش مراجعه فرمایید. بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید خود کمپانی های سازنده برای تیونینگ محصولات خود ، زیر مجموعه های رسمی دارند. علاوه بر زیرمجموعه های رسمی، شرکتهایی هم به عنوان تیونر وجود دارند که تمرکز بر برند خاصی ندارند ولی بصورت رسمی فعالیت دارند که شاید معروفترین نام که برای همه ما ایرانیان شناخته شده است برند منصوری می باشد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
اما بخش مهمتر تیونینگ به قوای محرکه ارتباط دارد که در این بخش شاهد بهبود چشمگیر پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و… خواهید بود. معمولاً تیونرهای حرفهای در هر دو بخش فعالیت دارند هرچند عمده تمرکز خود را روی افزایش قدرت و شتاب خودروها میگذارند. رینگ و لاستیکهای جدید نیز بخشی از تیونینگ ظاهری هستند که علاوه بر بهبود ظاهر خودرو، میتوانند به بهبود هندلینگ و عملکرد خودرو در جاده کمک کنند. رینگهای بزرگتر و لاستیکهای اسپرت میتوانند تأثیر زیادی بر ظاهر خودرو داشته باشند و آن را منحصربهفرد کنند. رنگآمیزی و گرافیکهای جدید نیز میتوانند به خودرو ظاهری خاص و منحصربهفرد ببخشند.
در این مقاله، به بررسی تخصصی تیونینگ خودرو، انواع آن و لوازم مورد نیاز خواهیم پرداخت. همچنین در امر تغییر طراحی داخلی یک خودرو، که از جمله جنبههای پر هوادار در بحث تیونینگ خودرو به شمار میرود، موارد و جزییات مختلفی را باید مد نظر قرار داد. معمولا افرادی که در بحث تیونینگ نمای داخلی یک خودرو فعالیت دارند، باید موارد متعدد و مهمی نظیر حفظ امنیت و ایمنی سرنشینان خودرو و دست نخوردن تجهیزات مختلف مرتبط با خاموشی آتش در خودرو را مد نظر قرار دهند. علاوه بر آن جزییاتی نظیر تقویت صندلیهای خودرو نیز از جمله مواردی است که در بحث تیونینگ فضای داخلی یک خودرو همواره مد نظر فعالان در این زمینه قرار خواهد گرفت. ارتقای سیستم تعلیق نیز جزء حیاتی تیونینگ فنی است که میتواند شامل نصب کمکفنرها و فنرهای جدید و بهینه، میل تعادل و سایر قطعات تعلیق باشد.
و بخش دیگر تیون کردن سیستم اگزوز مربوط به کاتالیزور آن در مسیر خروج دود میباشد. یکی از موارد مهم و اثر گذار در احتراق صحیح و درست موتور، ورود و حضور اکسیژن و در واقع هوای سالم به داخل موتور میباشد که به این منظور از فیلترهای هوا استفاده میشود. این هوای لازم برای احتراق در موتور میبایست قبل از ورود از هر گونه غبار، آلودگی و ناخالصی تمیز گردد. در کل تمامی این فرایندها برای بهبود و عملکرد بهتر خودرو و حس رضایت و لذت از رانندگی میباشد. یکی از راههای بزرگ نشان دادن جلو پنجره، حذف تمامی پرهها و علایم لوگوی خودرو و جایگزین کردن جلو پنجره با پرههای بسیار ظریف و باریک میباشد که حس بزرگ نمایی جلو پنجره را القا میکند. در بعضی موارد، رانندگان و صاحبین خودروها علاقه مند به پهن نشان دادن لاستیکهای خود هستند که این نوع لاستیکها ممکن است برای بعضی از خودروها مناسب نباشد.
اما بهترین و ارزانترین روش ، ریمپ شاهین است که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید. از جمله تیونینگ هایی که در ایران رواج زیادی دارد، ارتفاع خود است. به کمک این تیونینگ خودرو می توان فاصله خودرو از زمین را بیشتر و یا کمتر کرد. نصب گیربکس های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک با قابلیت های پیشرفته تر و تنظیمات دقیق تر می تواند کارکرد گیربکس را به طور قابل توجهی افزایش دهد که این امر از طریق تیون خودرو امکان پذیر است. یکی دیگر از دلایل انجام تیون ماشین، بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف بنزین از طریق بهینه سازی سیستم تزریق سوخت و تنظیم موتور می باشد. یکی دیگر از موارد مهم در کاهش وزن خودرو میتوان به تعویض صندلیها اشاره کرد.
برای انجام تغییرات در چراغهای خودرو، بهتر است به کارگاههای تخصصی و فنی مراجعه کرده و با استفاده از متخصصان مجرب این کار را انجام دهید. هزینه تیونینگ چراغها با توجه به نیاز و علاقه شما میتواند بسیار متغیر باشد و نمیتوان برای آن میزان مشخصی از هزینه را بیان کرد. جلوپنجرههای بزرگ، معمولاً ظاهر اسپرتتر و باصلابتتری به خودرو میدهند. در برخی خودروها که جلوپنجرهشان کوچک است و یا رنگ جلوپنجره با بقیه قسمتها همخوانی ندارد، میتوان با تعویض مدل و یا رنگ آن تغییری در ظاهر خودرو ایجاد کرد. میتوان از خطوط برجسته و حجیم در طراحی سپر استفاده کرد که ظاهر خودرو را هم بزرگتر از آنچه هست نشان دهد. Trackday یک رویداد رانندگی رایگان در مسیری است که به همین منظور تعطیل شده است.
تیونینگ به معنای انجام اقدامات فنی و ظاهری روی خودرو در جهت بهبود عملکرد خودرویی است که از خط تولید خارج شده است. به طور کلی، خودرو های تولید شده به صورت سریال در نسخه های نسبتاً ابتدایی عرضه می شوند، به این معنی که می توانند بسیار بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می دهند ارائه دهند. البته ماهیت تعدادی از این تغییرات فقط به دگرگون کردن مشخصات ظاهری خودرو و اسپورت جلوه دادن شکل ظاهری آن محدود نمیشود. در واقع برخی از این تغییرات علاوه بر بهبود جنبههای ظاهری خودرو، بهبود در جنبههای کیفی و مواردی نظیر افزایش هندلینگ، افزایش سرعت، کاهش وزن یا بهبود آیرودینامیک بدنهی خودرو را نیز با خود به همراه میآورد. در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنهی آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان کاربلد یا تکنسینهای ماهر به تیونینگ بدنهی خودروها بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند.
این تغییرات باعث بهبود هندلینگ و کیفیت سواری میشوند، بهویژه در شرایط رانندگی پر فشار و در مسیرهای پر پیچوخم. همچنین، ارتقای سیستم ترمز برای بهبود قدرت توقف و امنیت خودرو اهمیت دارد. نصب دیسکهای ترمز بزرگتر، لنتهای ترمز با عملکرد بالا و کالیپرهای جدید از جمله اقداماتی هستند که در این راستا انجام میشود. این تغییرات میتوانند توانایی ترمزگیری خودرو را بهبود بخشیده و از حوادث جلوگیری کنند. فرآیند مذکور با ارتقای قطعات موتور آغاز میشود که شامل نصب توربوشارژر یا سوپر شارژر، تغییر سیستم تزریق سوخت، و بهبود سیستم اگزوز برای افزایش قدرت و بهرهوری است. همچنین، سیستم تعلیق و ترمزها نیز برای بهبود کنترل و ایمنی خودرو تقویت میشوند.
به طور مثال ممکن است بلندگوهای خودرو به صورت کلی حذف و با مدلهای قوی تر و بیس دار تعویض گردند. یا آنکه دوربین دنده عقب به صورت کامل به این سیستم اضافه گردد. پمپ بنزین خود را در صورتی که برقی است بررسی کنید، اگر شارژ مناسبی ارائه نمیدهد آنرا تعویض کنید. برای چرخشِ روانتر محورها، رولبرینگهای سرچرخ بررسی شود و در صورت وجود ایراد تعویض شوند. اگر میخواهید در خصوص مالیات خودروهای لاکچری اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد میکنیم مقاله مالیات خودرو میلیاردی را مطالعه نمایید.
این قوانین در مورد املاک خصوصی یا در برخی از روزهای مسیر اعمال نمی شود . جامعه تیونینگ در آلمان در حال رشد است، تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه های تیونینگ در حال افزایش است. در نمایشگاههای بزرگ، مانند نمایشگاه خودروی اسن، تنها خودروهای تیونینگ تماشایی نیستند که مخاطبانی را از آلمان و خارج از کشور جذب میکنند. تیم های مسابقه ای و رانندگان برجسته از سری های مختلف موتوراسپرت نیز خود را در معرض دید عموم قرار می دهند. همین امر در مورد Tuning World Bodensee، دومین پرچمدار صحنه آلمان نیز صدق می کند. این رویداد تیونینگ، از جمله، با یک برنامه حمایتی گسترده و فرصتهای متنوع برای مشارکت، نامی برای خود دست و پا کرده است.
در هر حال اگر مایل به تغییر شکل ظاهری و باطنی خودروی خود هستید، میتوانید با رعایت اصول این کار به هدف اصلی خود دست یابید. ستاره| سرویس خودرور – پیشینهی تیونیگ را میتوان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد. از مهم ترین مزایای این پلتفرمها میتوان به آشنایی با تیونینگ در انواع بخشهای خودرو مخصوصا زیباسازی ظاهر و بدنه خودرو اشاره نمود. یکی از بخشهای غیر ظاهری اما ملموس در تیونیگ خودرو بر میگردد به کارکرد بهتر موتور، سیستم ترمز و … . چراغهای یک خودرو در واقع بخش مهمی از فیس و صورت خودرو میباشند.
موتور در حالت روشن بسیار پر سر و صدا و ممکن است از چند کیلومتری نیز صدای آن به گوش برسد. دلیل این صدای زیاد عدم وجود اگزوز در این موتورهاست و دود با یک سر اگزوز ساده به بیرون هدایت میشود. امروزه صندلیهایی بسیار انعطاف پذیر اما سبک و توخالی و با ضخامت کم و به روش نانو تولید شده اند که علاوه بر اینکه قیمت نسبتا بالاتری دارند اما بسیار سبک و با دوام تر نیز هستند. و نهایتا حذف ابزار آلات اضافی و حتی تغیر جنس شیشهها نیز میتواند بسیار موثر باشند. در بعضی موارد ممکن است در حالت معمولا، جلو پنجره به صورت پیش فرض به رنگ نقرهای باشد و این در حالی است که کل بدنه خودرو ممکن است به فرض مثال مشکی باشد. در بسیاری از خودروهای شاسی بلند ممکن است به جای تعویض سپر از سپرهای ثانویه که ممکن است به صورت لولههای استیل فلزی باشند در جلوی سپر اصلی استفاده شود.
در صورتی که تیون موتور به معنای بهبود، گسترش یا تنظیم قطعات موجود است تا موتور قدرت بیشتری ارائه کند. یکی از معیار های تنظیم موتور به طور کاملاً کلاسیک، افزایش ظرفیت سیلندر است. در این حالت مخلوط هوا و سوخت بیشتری را می توان در سیلندر های بزرگتر نسبت به سیلندرهای کوچکتر سوزاند و این موضوع افزایش قدرت موتور را فراهم می کند. اگر بخواهیم یکی از مهم ترین تیون های فنی خودرو را نام ببریم، باید به تنظیم ارتفاع ماشین از سطح زمین اشاره کنیم. ممکن است ماشین هایی را در خیابان دیده باشید که ارتفاع خیلی کمی نسبت به زمین داشته باشند. مزایای تیون و پایین آوردن خودرو عبارتند از کاهش چرخش بدنه ماشین، مرکز ثقل پایین، افزایش هندلینگ و پایداری و ظاهر اسپرت تر می باشد.
درب خودروها می تواند به صورت بال پرندگان، از دو طرف باز شود. رینگ های آلومینیومی گران تر هستند، اما به لطف وزن سبک تر، رانندگی بهتری را ارائه می دهند. این ارتقا میتواند در ظاهر، عملکرد یا هر دو مورد به صورت همزمان انجام شود. تیونینگ خودرو چیست؟ یا به زبان عامیانه تیونینگ خودرو یعنی چه؟ به معنای ارتقا و شخصیسازی خودرو است. برای درک بهتر این موضوع احتمالا حتما موتورهای تولید برق و یا موتورهای چاه آب در باغات و کشاورزان را دیده اید.
تیره شدن شیشههای خودرو، فارغ از اینکه رنگ بدنه ماشی چه رنگی باشد، جلوه زیبایی به ظاهر خودرو میدهد که نسبت به تغییر عظیمی که در ظاهر خودرو به وجود میآورد بسیار ارزان تر از سایر تیونیگهای دیگر به حساب میآید. معمولا اکثر خودروهای موجود در ایران، به جز چندین مدل محدود دارای جلو پنجره کوچک و محدودی هستند در صورتی که خود جلو پنجره بزرگ، به تنهایی میتواند نماد قدرت خودرو باشد. یکی دیگر از شیوههای مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسبهای ویژه میباشد. که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام میگیرد. بسیاری از خودروهای حرفهای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند. در قسمت اول یاد گرفتیم که چگونه یک خودرو را برای تیونینگِ فنی آماده کنیم، ممکن است تیونینگ برای افراد تازه وارد، تنها به دستکاری در ارتفاع خودرو یا تغییر در رینگولاستیک و دودی کردن شیشهها ختم بشود.
قطعا هر راننده و سرنشینی دوست دارد که در فصلهای گرم تر، از هوای آزاد بر روی سقف خود استفاده کند و داشتن سان روف برای رانندههای امروزی یکی از مهم ترین آپشنها برای یک خودرو میباشد. همانطور که همه ما دیده ایم، خودروهای حرفهای به شیوهای غیر معمول از خودروهای موجود، به صورت بال پرنده باز و بسته میشوند. و برای ایجاد چنین حسی اقدام به تغیر زاویه باز و بسته شدن دربهای خودروی خود میکنند. در نوشتهی بعدی یعنی گام سوم برای تیونینگ خودرو در مورد هدفگذاری و بودجهبندی برای تیونینگ خودرو مورد علاقهتان گفتهام. اگر کشش اتومبیل هنوز برایتان رضایت بخش نیست، در گام دوم در تیونینگ خودرو همراه کارنوتر باشید.
البته درصورتیکه این کار بهصورت اصولی و با متریال مناسب انجام شود باعث کاهش دمای داخل کابین خواهد شد و آسایش بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت. همچنین برخی شرکتها کار ضدگلوله کردن شیشهها را نیز انجام میدهند که هزینه نسبتاً بالایی دارد. معایب پایین آوردن خودرو شامل کاهش عمر لاستیک در صورت عدم اصلاح تراز، کیفیت سواری سخت تر و مشکل در ورود و خروج از وسیله نقلیه می باشد. خودرو های لوکس امروزی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع با فشردن یک دکمه هستند که موجب می شود هنگام قرار گرفتن در جاده های صعب العبور، ارتفاع خودرو افزایش یابد تا به تجهیزات زیری خودرو آسیبی وارد نشود. به ویژه این که فناوری LED امکانات جدیدی را به وجود آورده است. تیونر های خودرو با رنگ نور و هم چنین شکل و روشنایی چراغ های جلو به جلوه های خیره کننده ای دست می یابند.
در حالت پیچیده آن که قابل اجرا بر روی همه خودروها نمی باشد، لولای در بر روی سقف قرار میگیرد و دربهای خودرو مانند بال عقاب و به سمت طرفین خودرو و سپس به طرف بالا باز میشود. شرکت خودروسازی تسلا از دربهای عقب یکی از مدلهای خودروی خود، از این شیوه استفاده کرده است. در صورت داشتنِ سراگزوز آن را خارج کنید، اغلب سراگزوزهای موجود در بازار باعث کاهش قدرت خودرو میشوند. موارد ذکر شده در بالا مرسومترین تغییراتی بود که رانندگان تمایل به تغییر آنها دارند. تغییرات بسیار زیادی از تغییر مدل صندلیها گرفته تا افزودن آپشنهای دیگر میتوان در کابین خودرو ایجاد کرد.
اضافه کردن سپر های جدید به شکل لوله های فلزی بزرگ روبروی سپر اصلی خودرو جلوه زیبایی به ماشین های شاسی بلند می دهد. بسیاری از افراد علاقه مند به تیون ظاهری خودرو ترجیح می دهند با حذف لوگو خودرو، از بین بردن پره ها و جایگزینی با پره های ظریف و نازک موجب تیونینگ جلو پنجره خودرو می شود. تیون آینه بغل خودرو شامل نصب آینه های جدید با طراحی جدید، افزودن قابلیت های نوین و بهبود عملکرد آینه ها باشند. نصب آینه های بغل با طراحی های اسپرت، کروم یا کربن فایبر به زیبایی خودرو کمک کرده و ظاهر جذاب تری به آن می بخشد. به علاوه برقی کردن آینه ها، نصب چراغ های جانبی LED و سیستم هشدار زاویه کور می توانند به راحتی و ایمنی رانندگی کمک کند. تیون خودرو می تواند شامل تغییرات ظاهری خودرو باشد، مانند نصب کیت بدنه، تغییر رنگ خودرو، نصب چراغ های جدید، تغییر رینگ ها و به طور کلی زیبا سازی بدنه خودرو.
ترموستاتِ آب یکی از آنهاست، در صورت ایراد آن را با نمونه استاندارد تعویض کنید. متأسفانه، به دلیل محدودیتهای قانونی در استفاده از چراغها در برخی مناطق، تعدادی از تغییرات چراغ خودرو مانند رنگ غیرمجاز، تاریک کردن چراغها و… ممکن است غیرقانونی باشند. قبل از انجام هرگونه تغییرات در چراغهای خودرو، بهتر است قوانین محلی مربوطه را مورد بررسی قرار دهید و با مقررات و محدودیتهای مربوطه آشنا شوید. با علاقه، پشتکار و آموزش صحیح میتونید خودروتون رو به یه ماشین رویایی تبدیل کنید. تیونینگ خودرو ازآن دسته کلماتی می باشد که امروزه با رشد صنعت موتوراسپرت، اسم آن را زیاد می شنوید، در این مقاله همه زوایای این موضوع را برای شما توضیح می دهیم. توربو شارژ می تواند منجر شود تا گشتاور و قدرت موتور تا حد زیادی افزایش پیدا کند.
اما هستند افرادی که واقعاً عاشق رانندگی و ماشین هستند و دوست دارند که خودرویشان خاص و در مقایسه با اتومبیلهای هم رده خود، شاخص باشد. این افراد با سپردن خودروی خود به افراد کاردان و متخصص، درخواست تیونینگ ماشین خود را میدهند و ریش و قیچی را به دست آنها میسپارند. اما تیونینگ در چه بخشهایی میتواند صورت بگیرد؟ گاهی ماشینی که تیون میشود آنقدر با ماشین اصلی تفاوت دارد که بعضاً قابل شناسایی نیست. همانطور که گفتیم تیونینگ هم در ظاهر و هم در مشخصات فنی میتواند صورت بگیرد. در ادامه ابتدا به تیونینگ ظاهری خودرو و به دنبال آن به تیونیگ فنی خودرو میپردازیم. در سیستم تعلیق بادی، یک کمک فنر مخصوص این نوع تعلیق و یک دم هوا جایگزین فنرهای فولادی معمولی می شود.
بسیاری از افراد علاقه دارند سیستم سوخت رسانی خودرو را با انجام کار های تخصی ارتقا دهند و قدرت موتور را بالا ببرند. صاحبان خودرو اغلب شروع به تغییر ظاهری با رینگ های اسپرت می کنند. طیف محصولات زیبا سازی رینگ و لاستیک ماشین ها به نسبت وجود مدل های گوناگون، متنوع است. در پیکر بندی رینگ و لاستیک اتومبیل خود توجه داشته باشید که خودروی شما با رینگ های پنج پره کلاسیک، ظاهر یکپارچه ای دارد. در بخش فنی، میتوان تغییرات زیادی جهت تیونینگ خودرو انجام داد. درست است که تغییرات ظاهری در نمای خودرو، ظاهر ماشین را اسپرتتر و جالب انگیزتر میکند؛اما تغییرات فنی، حس رانندگی بهتر و هیجانانگیزتری میدهند.
آن را به صورت کامل بررسی کنید، علاوه براین تاب داشتنِ دیسک و یا عملکرد نامناسب پیستون ترمز باعث اتلاف نیرو خواهد شد. در حالت اول با تعویض لالوهای در و تغییر زاویه آنها همچنین ساخت قفل مناسب برای آن میتوان درها را رو به بالا به صورت خفاشی، شکل سازی کرد. در حالت بعدی که برای تمامی ماشین ها اجرای آن امکان پذیر نیست میتوان لالوها را به بالای در بر روی سقف انتقال داد تا درها به صورت عمودی رو بالا، باز و بسته شوند. امکان اجرای هر دو این حالات بسته به سلیقه و نوع ماشین مد نظرتان امکان پذیر خواهد بود. هزینه اجرای این کار در حال حاضر بسته نوع جک مورد نظرتان بین 1 تا 10 میلیون تومان متغیر خواهد بود. بله، برخی از انواع تیونینگ خودرو باعث افزایش مصرف سوخت میشن.
بسیاری از کارگاه های تیونینگ تخصص خود را مستقیماً از قطعه ساز یا خودروساز دریافت می کنند. کارشناسان کارگاه خوشحال هستند که از این مزیت دانش انحصاری استفاده کنند. سیستم تعلیق هیدرولیک یا هیدروپنوماتیک خودرو را به طور مداوم بالا می برد و دوباره آن را پایین می آورد. این کنترل سطح می تواند مزایایی داشته باشد، نه تنها برای رانندگان اسپرت. با افزایش سرعت رانندگی، سیستم تعلیق می تواند مرکز ثقل خودرو را کاهش دهد. به این ترتیب سیستم تعلیق هیدرولیک هندلینگ را بهبود می بخشد و در عین حال مقاومت هوا را کاهش می دهد.
با انجام موارد بالا ماشینِ شما برای اعمال تغییرات و تقویت آماده شده است و در این شرایط حتی کششی مطلوبتر از یک خودرو مشابه ولی معیوب با هدرز و منبع و فیلتر اسپرت خواهید داشت. از فیلر سوپاپها در مدلهای فیلر دستی چشمپوشی نکنید، تنظیم بودن فیلر سوپاپ، میتواند جان دوبارهای به خودروی شما ببخشد. از کارکردِ مناسب وایرها اطمینان حاصل کنید و شمعها را هر ۲۰ هزار کیلومتر با نمونهیِ توصیه شدهی سازنده تعویض کنید. (انجام همزمان موارد ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ به صورت محسوس بر قدرت خودروی شما میافزاید). انژکتورها را با ریل سوخت در صورت کارکردِ بالای ۳۰ هزار کیلومتر شستشو دهید و برای خودروهای کاربراتوری، کاربرات آنرا به طور کامل سرویس و تمیز کنید.
برخی از تغییرات در خودرو، مانند افزایش قدرت موتور، میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. واضح است که وقتی نوبت به هزینههای تنظیم میرسد، هزینه زیاد است. هنگامی که آنها شروع کردند، بسیاری از تازه واردان به تیونینگ معتاد می شوند. اگر بعد از فیلم شیک، مثلاً آینه های بیرونی یا نورپردازی به محدوده تنظیم اضافه شوند، حتی این هزینه ها همچنان قابل کنترل است. اما واضح است که اگر یک کارگاه تخصصی استخدام کنید هزینه بیشتری خواهد داشت.
علاوه بر این، فاصله از زمین را می توان با شرایط بار تنظیم کرد. در برخی از سیستم ها، سیستم تعلیق همچنین می تواند به طور خودکار فاصله از زمین را با سطح جاده تنظیم کند. این سیستم ها همراه با یک سیستم حسگر پیچیده، بی نظمی های جاده را تشخیص می دهند. سیستم تعلیق قبل از اینکه وسیله نقلیه از روی آنها عبور کند، با تنظیم میرایی چرخ ها به بهترین شکل ممکن، با بی نظمی های جاده تنظیم می شود. این ارتقاها میتوانند باعث افزایش چشمگیر عملکرد خودرو شوند و آن را برای مسابقات و یا استفادههای خاص بهینهسازی کنند. تنظیم موتور نیز بخش مهمی از تیونینگ فنی است که شامل تنظیم دقیق کامپیوتر موتور (ECU) برای بهینهسازی عملکرد و بهرهوری موتور است.
طراحی های چشم نواز، خشن و البته جذاب این شرکت، چشم هر بیننده ای را به خود جذب خواهد کرد. از این رو تیونینگ خودرو به معنای افزایش قابلیت ها و عملکردهای خودرو است. برای انجام تیونینگ لازم است تا در ابتدا بدانید که چرا قصد انجام این کار را دارید. بدین صورت می توانید بهترین شیوه و راه را برای انجام آن پیدا کنید. به صورت کلی، رانندگان جهت افزایش قدرت خودرو، دست به تیونینگ می زنند.
همچنین ممکن است دیگر مجاز به رانندگی با وسیله نقلیه در جاده های عمومی نباشید. بررسی اقدامات ساختمانی روی خودرو توسط کارشناسان می تواند از این امر جلوگیری کند. اما چگونه می توان تایید را دریافت کرد؟ گواهی قطعات یا گواهی ABE (مجوز عملیات عمومی) در آلمان می تواند در اینجا به شما کمک کند. فنرهای پایین تر از فنرهای استاندارد کوتاه تر و دارای سرعت فنر محکم تری هستند، بنابراین "سخت تر" هستند. در نتیجه، وسیله نقلیه کمتر غلت می زند و زمین می خورد و سریعتر به دستورات فرمان راننده پاسخ می دهد. با این حال، فنرهای اسپرت را همیشه باید در ترکیب با کمک فنرها در نظر گرفت.
از این گذشته، کمک فنرهای استاندارد معمولاً برای سفرهای کوتاهتر بهار و نرخ فنرهای سختتر فنرهای ورزشی طراحی نشدهاند. به همین دلیل است که سیستم تعلیق اسپرت از سازندگان ممتاز مانند BILSTEIN همیشه از فنرهای ورزشی کوتاهتر با کمک فنرهای اسپرت همسان تشکیل شده است. به عنوان مثال کمک فنر BILSTEIN B8 ما به طور ویژه برای استفاده با فنرهای پایین آورنده طراحی شده است. اگر موتور خودروی شما توان زیادی داشته باشد اما در سیستم تعلیق تغییری ایجاد نشود، خودرو در سر پیچ ها دچار کم فرمانی (Under Steer) یا اور استیر (Over Steer) می گردد. اندر استیر یا کم فرمانی یعنی شما سر پیچ فرمان را چرخانده اید اما خودرو در مسیر قبلی خودش حرکت می کند! و بیش فرمانی یعنی عقب خودرو اصطلاحا از کنترل خارج شود یا دَر برود.
تقویت یک ecu از طریق تغییر برنامه، اجازه ی کنترل مستقیم همه ی کارکردها را مانند ecu اصلی تغییریافته میدهد، اما اینکار را بدون نیاز به حذف/ تغییر ECU انجام میدهد. تقویت از طریق تغییر برنامه اغلب اوقات بهترین گزینه برای تقویت خودروهای جدید است، زیرا قادر به حفظ کارکرد و کاهش هزینه است. با استفاده از یک برنامه ریزی کننده ی بلادرنگ بجای چیپ eeprom روی بورد ecu، تیونینگ سفارشی میتواند انجام شود. ECU اصلی تغییریافته اجازه ی کنترل مستقیم را روی همه ی کارکردهای ECU کارخانه ای میدهد و کارایی بسیار مطلوب، صرفه جویی در مصرف سوخت و کارکرد کلی میتواند کسب شود. با تیونینگ سیستم تعلیق میتونید هندلینگ و پایداری خودرو رو بهبود بدید و تجربه رانندگی هیجانانگیزتری داشته باشید.
زیرا سایز رینگ و سایز لاستیک باید با مشخصات مندرج در گواهی ثبت مطابقت داشته باشد. سایز رینگ و لاستیک دیگری که ممکن است اجازه رانندگی داشته باشید را می توانید در سند CoC (گواهی انطباق) وسیله نقلیه خود بیابید. اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید. اما اگر تغییرات به افزایش تراکم ، میل افترمارکت و کیت مکش و سیستم تخلیه محدود می گردد، با همان ایسیو کارخانه ای شما می توانید با یک ریمپ وایدبند (ریمپ استیج یک) نتیجه قابل توجهی دریافت کنید. با کمک تیونینگ سقف خودرو، امکان ایجاد تغییر و یا سان روف کردن خودرو وجود دارد.
در بخش تیونینگ، هدف این است که ارتفاع خودرو را بدون پله تنظیم کنید. این اغلب توسط یک برنامه تلفن هوشمند یا کنترل از راه دور انجام می شود. با تنظیم تعلیق بادی، پایین آمدن شدید اما همچنین افزایش امکان پذیر است. بنابراین، سیستم تعلیق سواری هوا، معایب خودروهای پایین را از بین می برد. ماشین خوب و کم رانده می شود و سیستم تعلیق فقط در صورت لزوم ارتفاع آن افزایش می یابد.
وزن خودرو به طور مستقیم روی شتاب و سرعت خودرو تاثیر می گذارد. ممکن است هنگام مشاهده مسابقه های اتومبیل رانی به این نکته دقت کرده باشید که صندلی های شاگرد و عقب برداشته شده اند. این مورد دقیقا به علت پایین آوردن وزن خودرو برای بالا بردن سرعت حرکت آن است. خودرو های معمولی از رینگ های فلزی استفاده می کنند که تیونر ها برای کاهش وزن اتومبیل، استفاده از رینگ های آلومینیومی با وزن کمتر و کارآیی بهتر را پیشنهاد می کنند. یک سیستم صوتی برتر در ماشین در درجه اول از نظر آکوستیک یک روش تیون ماشین محسوب می شود. زیرا اگر سیستم نصب شده بیش از حد بلند باشد، پلیس ممکن است این را به عنوان آلودگی صوتی تعبیر کند.
تثبیت کننده ها تضمین می کنند که خودرو در پیچ ها کمتر غلت می زند. این باعث بهبود دینامیک رانندگی و حداکثر سرعت ممکن در پیچ ها می شود. با تثبیت کننده ها، می توان به اصطلاح بار چرخ و در نتیجه رفتار خود فرمان خودرو را تحت تاثیر قرار داد. تثبیت کننده سخت تر در جلو، بیش فرمانی را کاهش می دهد یا کم فرمانی را تقویت می کند. تثبیت کننده سخت تر در عقب، کم فرمانی را کاهش می دهد یا باعث افزایش بیش فرمانی می شود. شاید تیونینگ شیشههای خودرو خیلی رواج نداشته باشد اما دودی کردن آن نیز به نوعی بهبود کارایی محسوب میشود.
تغییرات در سیستم انتقال قدرت، مانند نصب کلاچهای قویتر و گیربکسهای پیشرفتهتر، نیز بخش مهمی از تیونینگ است. تیونینگ خودرو فرآیندی است که در آن ویژگیها و عملکرد خودرو از طریق تغییرات فنی و ظاهری بهبود داده میشود. این تغییرات میتواند شامل بهبود موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و انتقال قدرت باشد تا قدرت و عملکرد خودرو افزایش یابد. تیونینگ صنعت پرطرفداری است و بخشهای مختلفی را شامل میشود. از تیونینگ ظاهری ساده همچون نصب سر اگزوز افترمارکتی گرفته تا نصب کاپوت، چراغ، گلگیر و… را میتوان جزو تغییرات طراحی و ظاهری دانست.
بهتر است قبل از مراجعه درباره سابقه کاری فرد مورد نظر حتما تحقیق کنید. انجام هر یک از این کار ها به تنهایی تاثیری در عملکرد خودرو ندارد و انجام تمامی این کارها به صورت همزمان، پاشش سوخت بیشتر،توان بیشتر و در مقابل افزایش مصرف سوخت را به همراه دارد. اکثر افراد دوست دارند مالک خودرویی باشند که جلبتوجه میکند و متمایز است. در اواخر دهه ۵۰ میلادی در آمریکا مسابقات درگ ۴۰۰ متر با درگسترها محبوب شد. معمولاً درگسترها قدرت بسیار بالایی داشتند و چرخ های عقب بزرگ و بخش جلوی کوچک و با پهنای کمتر جزو شاخصههای آنها به شمار میرفتند. بعدها چنین مسابقاتی در اروپا و به ویژه آلمان نیز برگزار شدند.
بهترین تیونرها در ارومیه